POPIS CESTY – Stezka Svatojánské proudy

Stezka je určena výhradně pěším turistům, v suchém období. Za deště či sněhu mohou být některé úseky životu nebezpečné. Trasa není vhodná pro osoby trpící závratí a malé děti. Není schůdná pro kočárky. Pro cyklisty zakázaná – několik smrtelných úrazů!!

Při najetí kurzorem myši na mapu zobrazí se vyznačení celé stezky!

Trasa: Štěchovice – osada Na Fáberce – osada Ztracené naděje – osada Svatojánské proudy – osada Margon – Nové Třebenice

(Celkem 8.5 km od zastávky autobusu ve Štěchovicích až po autobusovou zastávku v Nových Třebenicích. Některé prameny uvádějí pouze 6 km ale moje zkušenost je jiná a také tabulky s kilometráží mezi jednotlivými body v terénu mi připadají zkreslující.)

Stezku zahájíme u turistického rozcestníku na autobusovém nádraží ve Štěchovicích, odkud vyrážíme po modré značce směr Slapská přehrada. Mineme parkoviště automobilů po levé straně a na příští křižovatce odbočujeme vlevo, do Školské ulice. Přejdeme most přes říčku Kocábu a za ním odbočujeme šikmo vpravo do ulice Na Buku. Ta nás mezi rodinnými domy dovede až téměř na okraj Štěchovic, kde nacházíme úvodní panel naučné stezky, v době naší návštěvy zničený. Zde opouštíme ulici a začneme stoupat pěšinou vpravo do stráně (stále po modré značce). Cesta mine chaty a stoupá dál lesem. Po pár desítkách metrů dojde k oplocení a pak vede betonovým ohrazeným mostem nad potrubím Štěchovické přehrady. Jdeme dál, tentokrát už spíše po vrstevnici, stále po modré značce, až na rozcestí „Pod Strání“, kde modrou značku opustíme a pokračujeme dál po zelené. Zelená značka nás bude provázet až do konce stezky.

Mineme zastávku „Jedle a dravci“. Projdeme osadou Na Fáberce. Dále sestoupíme téměř k hladině přehrady a krátce zajdeme do vnitrozemí, abychom po lávce překonali potok. Dál jdeme cestou nízko nad hladinou. Krátce poté narazíme na dřevěnou branku označující nejspíš hranici osady. Projdeme jí, není zamčená.

Pokračujeme dál, míjíme zastávku „Naše zvěř“. Dále překonáváme ve vnitrozemí další strž. Jdeme dál, míjíme zastávku „Ochrana přírody“. Dále cesta, dosud vedoucí níže nad hladinou, začíná stoupat šikmo po úbočí na skalní vyhlídku.

Krátce za ní se cesta rozdvojuje na dvě rovnocenné cesty, my jdeme tou vpravo vzhůru do svahu, stoupající v několika malých serpentinách. Posléze vystoupáme na další vyhlídku, tentokrát už vysoko nad hladinou. Dále cesta pokračuje po rovině nebo mírně stoupá. Nakonec vyjde krátce z lesa mezi chaty a vede spíše pěšinou ve svahu než po skalní římse. Zde je zastávka „Voroplavba“, již zničená.

Za chatami cesta začíná klesat, a posléze přicházíme do osady Ztracenka, kde nacházíme zastávku „Osada Ztracenka a osada Svatojánské proudy“. Procházíme mezi chatami. Dál jdeme pěšinou vedoucí víceméně po rovině. Později začneme opět stoupat. Projdeme úsekem, kde jsou pro větší bezpečnost pověšeny řetězy. Dále cesta opět spíše klesá. Projdeme dalším úsekem s řetězy. Postupně sklesneme téměř až k hladině, pak opět mírně stoupáme. Potkáváme ve skále připevněnou zastávku „Osada Ztracenka“.

Cesta vede dál skoro po rovině, pak začne stoupat k nejdivočejšímu úseku trasy, úzké římse ve skalní stěně spadající kolmo dolů do přehradního jezera. Nejnebezpečnější úseky jsou vybaveny kovovým zábradlím a řetězy. Téměř v závěru tohoto úseku potkáváme zastávku „Na výsluní“.

Za ní cesta opět vstupuje do lesa. Postupně projdeme dvěma skalními tunely. Mineme chatu po levé straně přiléhající těsně k cestě, a dále přicházíme ke kamenitému svahu zpevněnému podezdívkou. Zde potkáváme další zastávku („Suťová pole“). V následujícím úseku přibývá chat. Procházíme další brankou. Dorážíme k rozcestí „Pod Třebenicemi“.

Postupně pěšina klesne definitivně nízko nad hladinu, skalní stěna ustoupí a my kráčíme spíše povlovným travnatým svahem s mnoha chatami. Potkáváme zastávku „Voda a fauna“. Posléze se pěšina napojí na vozovou cestu, kde nacházíme zastávku „Les a ptáci“. Po vozové cestě kráčíme vpravo. Dále potkáme ještě zastávku „Vltavský kaňon“, než dorazíme ke konci stezky nad přístavištěm parníků, kde nacházíme úvodní panel pro ty, kteří chtějí stezku absolvovat v opačném směru.

Pokračujeme dál po zelené značce až do Nových Třebenic. V Třebenicích je trampská hospůdka „U Taterů“ která pamatuje původní obyvatele chatových osad, tady zpívával i legendární trampský písničkář Jarka Mottl. Stojí za to na chvilku posedět a na stěnách si prohlédnout obrazy a fotografie, vlaječky osad a malované dřevěné „placky“. Hostinec je mimo hlavní sezonu otevřen pouze v pátek od 15 h, v sobotu a neděli od 11 h (může podléhat změnám).

V Nových Třebenicích je zastávka autobusu směr Štěchovice a Praha (zjistěte si odjezdy - spoje nebývají časté).