SVATOJÁNSKÉ
PROUDY báje ztracené…(Tip – pozvánka na
rodinou výpravu posledních romantiků)
Sv. Ján
Nepomucký
patron
všech
plavců
Poprvé jsem o
Svatojánských proudech slyšel od staré paní, s níž jsme byli přátelé
a která bydlela na stejném poschodí jako naše rodina. Já malý kluk,
bylo mi možná osm nebo devět let, jsem u ní doma zase jednou
poslouchal vyprávění a prohlížel vystavené porcelánové figurky na
háčkovaných dečkách, obrazy na stěnách a staré fotografie… „Tohle je
fotografie mého syna“, ukázala na velký zarámovaný zažloutlý snímek
sotva dvacetiletého mladého muže. Potom přinesla ze skříně velké
kartonové desky plné skic a kreseb. Listoval jsem opatrně
jednotlivými archy a moc jsem si v duchu přál také umět takhle
krásně kreslit krajiny, zátiší, portréty i fragmenty lidských těl.
„Studoval výtvarnou akademii, měl velký talent… Kluci ho vyhecovali
proplavat peřej ve Svatojánských proudech. Ještě mu nebylo dvacet
let. Utonul! Tak hodný hoch to byl…“ řekla, oči jí zvlhly a dívaly
se někam mimo prostor a čas… Všechno se ve mně sevřelo, ztuhlo a
zastavilo. V ruce jsem držel perokresbu krajiny s popředím nějaké
sochy, za kterou byly znát peřeje. Až mnohem později jsem zjistil,
že to byla skica sv. Jana Nepomuckého ze Svatojánských proudů –
patrona všech plavců.
Tentokrát vám neukážu místa z historie Bílého Orla, ale zavedu vás
do času námi už nepoznané krásy divoké přírody a kraje vorařství,
výletníků, trampingu a vodáctví. Do začátku minulého století. Do
míst kde napuštěním přehrady v roce 1943 byl slavný kolorit tohoto
kraje navždy utopen na dně štěchovického
kaňonu.
Turistický
popis cesty
naučné
stezky Svatojánské proudy
včetně mapy
zobrazíte na
webu
Bílého Orla
Texty
jednotlivých zastavení
naučně
stezky
stáhnout nebo
zobrazit soubor
ve formátu
Word (doc)
Otevřete
fotoalbum
B.O. –
fotografie
Svatojánské
proudy
v současnosti
zobrazíte v novém okněwebového
prohlížeče
Prezentace
na celou plochu obrazovky
stejné
fotografie
jako v albu
B.O.
ale
musíte mít prohlížeč PowerPoint*
14 MB
Trampská písnička
Vzpomínka na
Svatojánské
proudy
stáhnout nebo
přehrát
soubor mp3
*Prohlížeč
PowerPoint Viewer si můžete stáhnout
zdarma zde »
Dříve než vás přemluvím k cestě úpatím strmých stěn i pozvolných
svahů kličkujících krásným hlubokým tichým údolím s majestátnou
hladinou vzduté Vltavy… Dříve než vás pozvu k procházce nad jezerem,
zrcadlem kraje, které čas od času jen vítr rozvlní a slunce
postříbří… Dříve než vám popíši stezku nad místy starých časů,
vyslechněte aspoň mlhavé obrysy a střípky z té slavné historie.
Vory
a voraři
Vory proplouvají
kolem Ferdinandova
sloupu Horním slapem
Po staletí se po Vltavě splavovalo dřevo, nejdříve volně, později se
vázalo do vorů. Ty se skládaly z jednotlivých tzv. pramenů a tabulí
a dosahovaly délky až 180 metrů. Na vorech které někdy sloužily i
lidem jako dopravní prostředek se nesplavovalo jenom dřevo ze
Šumavy, ale často se vozil i materiál pro stavby a zboží různého
druhu – nejčastěji sůl. Dovážela se z Rakouska koňskými povozy do
Českých Budějovic a pak už na lodicích a vorech po Vltavě do Prahy.
Frekvence na vodní cestě Velkou řekou – Vltavou byla značná, ročně
po ní údajně proplulo až 1500* vorů!!
Cesty po divoké řece byly nebezpečné a zrádné. Velké peřeje, balvany
v řečišti a skaliska v proudech měli voraři pojmenované, např. Horní
a Dolní slap, U křemele, Bednář, Ve strhaných, Žižkův brod, Ve
vosinách. Těžko překonatelná, nejnebezpečnější část plavby, nazvaná
původně Štěchovická, byla před Prahou. V jejím Horním slapu vybíhala
skála Sedlo až do poloviny toku a tak se stávala často mnohým vorům
a lodicím osudná. Císař Ferdinand III. rozhodl o úpravě nebezpečného
úseku a v roce 1643 byl proveden odstřel skaliska i další zásahy v
proudnici řeky. Přesto si proudy zachovaly svoji nespoutanost a
divokost. Na paměť byl na torzu odstraněné skaly vztyčen Ferdinandův
sloup zvaný též solný. Později v roce 1722 nedaleko od Ferdinandova
sloupu byla umístěna socha Svatého Jana Nepomuckého, patrona plavců.
Od té doby se proudy začaly nazývat Svatojánskými.
*) na internetu uveřejněný údaj 15 000 se mi zdá značně nadnesený,
uvážím-li denní propustnost řeky a také to, že několik měsíců v roce
byla řeka nesjízdná (zamrzlá, záplavy). Tipuji, že je uvedena omylem
jedna nula navíc a tak bude asi správně 1 500 vorů. I tak je to
oslnivé množství.
Výletníci
Oblíbená atrakce
28. srpna 1865 připlul do Štěchovic první parník, jmenoval se Praha
– Prag a započal pravidelnou lodní doprava mezi Prahou a
Štěchovicemi. Poklidné městečko od té doby žilo turistickým ruchem.
Parníky a později
autobusy každý víkend dovážely do kraje velké množství návštěvníků.
Svatojánské proudy začali objevovat, členové Klubu Českých turistů a
Sokola, vlastenecké spolky a rodiny s dětmi a od roku 1914 oddíly
skautů a posléze trampové.
Výletníci často
používali nejstarší (1889) značenou turistickou trasu k soše sv.
Jana Nepomuckého. Tady, pod hotelem s restaurací Záhoří u hospůdky
Rádio nasedali na lodice, na které se podle velikosti vešlo 50 až
200 lidí. Plavba Svatojánskými proudy byla velmi oblíbená atrakce a
výletníci splouvali přibližně v hodinové trase divoké peřeje v
romantickém údolí zpět do Štěchovic. A poté se vracely, nejčastěji
parníkem, do Prahy.
V roce 1921
pražská Česká společnost pro paroplavbu přepravila parníky z Prahy
do Štěchovic a zpět rekordních 2100582** cestujících.
**) i toto je
údaj z internetu který ve mne budí rozpaky zda je reálný, ale kdo
ví…
Vodáci
Kanoe a
kajaky vproudech
Atraktivní, romantický, z Prahy dostupný úsek Vltavy s divokými
peřejemi Svatojánských proudů neušel pozornosti ani prvním vodákům z
Ořovského Yacht klubu založeného v roce 1893. Vltavou brázdili kanoe
a pramičky, a začaly se objevovat i hausbóty.
Každý víkend, od
jarních po podzimní dny, vyráželi vodáci za mokrým dobrodružstvím.
Někteří pádlovali a koníčkovali přímo z Prahy, jiní své kánoe
dopravovali do Štěchovic na náklaďácích nebo palubách parníků a
odkud na provazech tahali lodě po potahové cestě proti peřejím a
proudům Vltavy.
Byli však i tací,
kteří kánoe na zádech přenesli přes kopec Leštinu až k svatému Jánu.
Podobně si zkracoval o čtyři kilometry přes vrchol „Kolny“ (tak
příkrému kopci bez pěšiny on a jeho kamarádi říkali, protože na
vrcholu byla malá kůlna) cestu proti Svatojánským proudům, tehdy
ještě neznámý vodní skaut, který později získal na olympiádách dvě
zlaté a jednu stříbrnou medaili – legenda československé kanoistiky
Jan Brzák-Felix.
Od řeky přes
vrchol „Kolny“ až k Záhoří s třicetikilovou kánoi to dokázal za
dvacet osm minut.
Trampové
Tramp a squaw
Již před první světovou válkou se začali ve Svatojánských proudech a
okolí toulat a tábořit partičky trampů. Lákala je drsná romantika
zdejšího kaňonu Velké řeky a po vzoru svých románových hrdinů –
Karla Maye, Breta Harta či Jacka Londona – hledali svobodu a volnost
v prostředí sobě rovných. Někteří starší skauti odrostli kázni a
zdůrazněnému duchu měšťanské morálky a začali jezdit samostatně – na
divoko a rozšiřovali trampské hnutí.
S příchodem
amerických kovbojských filmů, které mládeži učarovaly a staly se
inspirací pro útěky z šedi velkoměsta, se tramping rychle rozšířil z
kolébky ve Svatojánských proudech do okolí Prahy a později do celé
republiky. Vznikl tak světově ojedinělý fenomén volného hnutí
mládeže.
Studenti a
učedníci zakládali společenství trampských osad a přes víkend se
stávali zálesáky, kovboji a dobrodruhy. Společně s děvčaty (což bylo
v té době neslýchané) se snažili žít jako jejich filmoví hrdinové z
Divokého západu.
K tomu patřilo
osobité oblékání po vzoru svých idolů, romantické i rozpustilé
trampské písničky a vtipy, táboření a ohně, recese, žargon i tradice
slezin a potlachů, ceremoniály psaných a nepsaných „zákonů“a zvyků,
výstavba campů, chat a srubů, a osadní sport.
Ale to hlavní, čím fenomén trampingu oslovil, bylo, že přinesl mezi
party mládeže romantiku kamarádského ducha – krásné vztahy rovnosti
bez výsad společenských vrstev, svobodné vyjadřování a upřímné
veselí.
OSADY
v údolí Svatojánských proudů
V kaňonu Velké řeky, v údolí Svatojánských proudů, vyrostlo v
minulosti několik významných trampských osad. Ty byly před zatopením
údolí přehradní vodou přestěhovány výše nad zátopovou hranici. Tak
trampové Svatojánských proudů zachránili své chaty a sruby do
dalších časů.
Eduard Ingriš
Osada Margon
Jedno s nejstarších tábořišť leželo u sochy sv. Jana Nepomuckého, na
kterém kempoval už v roce 1910 Josef Rösler-Ořovský, když tudy
proplouval na první kánoi v Čechách. Později tu stanovalo mnoho
trampských part, ale až osada Midas si postavila opodál v roce 1924
první stejnojmennou boudu v okolí.
V té době tu
tábořila také trampská osada Jezdci z Margonu, která si v roce 1930
postavila ve stráni nad řekou v místech nynější Slapské přehrady
srub Margon, po kterém postupně vyrůstaly chaty další. V roce 1935
už stála velká trampská osada s klubovnou zvanou Bar a volejbalovým
hřištěm, nazvaná podle prvního srubu Margonem. V roce 1937 se osada
stala součástí nově založených Spojených klubů osad třebenických
(SKOT).
V té době sem jezdil na svojí chatu nejznámější osadník Margonu,
hudební skladatel Eduard Ingriš, který v meziválečném období patřil
mezi nejplodnější a nejúspěšnější hudební autory. Napsal na 50
muzikálů a operet, symfonii i operu, drobných skladeb a písní okolo
tisíce. Po odchodu z republiky v roce 1947 se stal známým
světoběžníkem, cestovatelem a badatelem, fotografem a kameramanem.
Procestoval Jižní Ameriku, plavbami do Polynesie na balsových vorech
Kantuka I. a II. potvrdil správnost teorie svého přítele Thora
Hayerdala. Spolupracoval s cestovateli M. Zikmundem a J. Hanzelkou,
řídil státní operu v Limě, psal knihy. Nakonec se usadil ve
Spojených státech.
„Domove můj, já vrátím se ti zpátky, jak chlapec do pohádky, tak
pokorně a sám…“
Citát z parte Eduarda Ingriše (v roce 1991 zemřel v nevadském Renu
ve věku 86 let).
Jeho trampské písničky jako Kytara a ty, Niagara, Když odejde děvče
či Až přijde ta chvíle se hrají u táboráků stále.
Při budování Slapské přehrady (1949–54) musel celý Margon, který se
rozprostíral od řeky až po dnešní Nové Třebenice ustoupit
staveništi. Éru této sportovní osady dnes připomíná jen pár nově
postavených chat, které stojí pod nynějším parkovištěm hausbótů.
Nová Vatra
Osada U dvou
šutrů – Svatojánské proudy
V zákrutu řeky pod Třebenicemi, v místech, kde končí umělý břeh z
navezeného kamení a zeminy ze stavby Slapské přehrady, stávalo staré
tábořiště U dvou šutrů. Tento název dostal podle dvou výrazných
skalisek v řečišti.
Od roku 1922 tady
tábořili trampové a založili stejnojmennou osadu. První chatu
Klondyke si postavili u vody v roce 1926. O dva roky později už
stála ve stráni i chata Nová Vatra. V blízkosti bylo upraveno
volejbalové hřiště. Břeh a stráň začaly lemovat chaty – osada U dvou
šutrů se rychle rozrůstala.
V roce 1937 se
osada stala součástí nově založených Spojených klubů osad
třebenických (SKOT). Jeho zánik a následné budování Slapské přehrady
(1949–54) narušilo osadní život tak, že trvalo dlouhou dobu, než byl
znovu obnoven.
Stalo se tak až v
roce 1980, kdy byla nově založena osada Svatojánské proudy, která
navázala na předchozí tradici bývalé osady U dvou šutrů.
Jarka a Maruška
Mottlovi
Osada Ztracená
naděje
V kronice první trempské osady je úvodní záznam vlastně již z roku
1914. Tehdy několik kamarádů, větší dílem někdejších skautů, se
vydalo na velký „tah“ proti proudu Velké řeky: „Bylo to v první půli druhého desetiletí našeho století, kdy naše
stará, tehdy slavná 'Santa Anna', přistála u pustého a neznámého
pobřeží ve Svatojánských Proudech proti Kletecku. Tam, v klinu
rozervaných skal, na prudkém ohybu divoce proudící řeky, objevili
jsme překrásný kout: mohutný les sestupující v úzkém hlubokém údolí
na dno úžlabiny a zakončený pobřežní loučkou – na protější straně
masivní stěna strmých skal svažujících se do vody – středem útvaru
pak pospíchající divoch, burácející řeka. Místo nad jiné kouzelné a
hlavně jiným nepřístupné, bez cest – učiněný boží kraj.“
Pod kopcem Kletecko končily poslední peřeje bývalých Svatojánských
proudů. Na starý vodácký kemp pod skálou, později nazvanou Mravenčí,
jezdila stanovat parta šesti trampů – Divočáků už před I. světovou
válkou. Nejprve mu říkali Vydří tábořiště, později podle povídky
Breta Harta Tábor řvavých (Roaring Camp). V roce 1918 se spojili s
partou Hopsajících dervišů, kteří se scházeli na pražském Žofíně a
společně založili opravdovou trampskou osadu. Tu pak o rok později
přejmenovali podle filmové kovbojky Údolí Ztracené naděje (The Valey
of Lost Hope) na Ztracenou naději.
Současná osada musela být po jejím úplném zničení ledovou dřenicí v
roce 1940 a následném zatopením Svatojánských proudů celá nově
postavena v lese nad zátopovým pásmem. Na Ztracenku, která se stala
vzorem pro založení dalších trampských osad, se sjíždělo mnoho
známých osobností z řad hudebníků, herců a sportovců (např. malíř Z.
Burian, komik J. Štercl), z nichž tu někteří zakotvili navždy.
Nejznámějším osadníkem byl nejpopulárnější trampský textař a
skladatel Jarka Mottl, který zde prožíval 61 let svůj trampský
život.
Jarka Mottl se narodil 2. února 1900 v Praze. Od mládí se pohyboval
ve skautském prostředí. Jako mladík byl členem tanečního a pěveckého
sboru, který vystupoval pravidelně na pražském Žofíně. Od trampů se
doslechl o Táboře řvavých, který v roce 1919 poprvé navštívil. Uvedl
se písničkou V záři červánků, ke které složil vlastní slova na
melodii Tance (Reje) duchů od Rudolfa Piskáčka, a tím zahájil
původní trampskou hudební tvorbu. Jarka se stal časem profesionálním
hudebníkem a skladatelem, založil pěvecký sbor Ztracenkáři, se
kterým nahrával gramofonové desky a měl s ním také pod názvem
Mottlova parta angažmá v Osvobozeném divadle. Složil texty písniček
k více jak 60 filmům a 10 operetám, přes 500 mu jich vyšlo tiskem
především moderních tanečních a přes 50 původních trampských na
gramofonových deskách, z nichž se některé známější hrají u táboráků
dodnes. Zemřel 31. března 1986.
Na každého, kdo prochází přes území této kolébky trampingu, musí
dolehnout kus nostalgie, při pohledu na Mravenčí skálu s totemem,
vedle kterého stojí sloup s kovovými lipovými lístky se jmény
kamarádů, kteří odešli na svůj věčný vandr. Čest památce těmto
průkopníkům trampingu!
Legendární převozník pan
Fábera
Osada Na
Yukonu – Na Fáberce
V místě nad Štěchovickou přehradou, kde se dnes vlévá do přehradního
jezera potok, leželo u jeho původního soutoku s Vltavou staré
vodácké tábořiště. Za I. světové války trampové pojmenovali tento
bezejmenný potok, stejně tak svůj kemp a později i první boudu u
řeky, na Yukon. Osada se časem rozrostla o sruby, z kterých ty výše
položené se dochovaly dodnes.
Pod osadou Na
Yukonu, kde už Vltava tolik neproudila, kotvily každé léto trampské
hausbóty. Nedaleko stával přívoz, provozovaný legendárním
převozníkem Fáberou, který měl na druhém břehu dřevěnou kantýnu.
Když byla zahájena stavba přehrady, postavil si novou nad Yukonem,
kde se v ní scházeli trampové z okolí – tato velká dřevěná chata
stále stojí.
Na počest starého
člena Vltavanu a milovníka trampů Fábery, který se jakoby symbolicky
nedožil (†1939) zaplavení Svatojánských proudů, se tato prastará
osada od roku 1967 jmenuje Na Fáberce neboli Fáberka.
Texty pro vás upravil,
doplnil, sestavil a současné snímky fotografoval Pe-pa
Zdroj informací a citace – weby a publikace: Svatojanské proudy na
starých pohlednicích, Tramp net, Stezky info, Naučná stezka
Svatojánské proudy, Wikipedie, Příběhy psané pádlem na řece (Leprez
2000), Poselství Svatojánských proudů (Ostrov 2001)